حسن زاده, فاطمه. (1398). اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم. فصلنامه آموزش، مشاوره و روان درمانی, 7(28), 50-60.
فاطمه حسن زاده. "اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم". فصلنامه آموزش، مشاوره و روان درمانی, 7, 28, 1398, 50-60.
حسن زاده, فاطمه. (1398). 'اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم', فصلنامه آموزش، مشاوره و روان درمانی, 7(28), pp. 50-60.
حسن زاده, فاطمه. اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم. فصلنامه آموزش، مشاوره و روان درمانی, 1398; 7(28): 50-60.
اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد ایران
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب امتحان تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم بود. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم دبیرستان منطقه 5 تهران بود که از این تعداد 24 نفر به روش نمونهگیری در دسترس براساس نمره اضطراب امتحان اسپیل برگر (1980) انتخاب شد که نمونه آماری را تشکیل دادند. این ۲۴ نفر به طور همتا در ۲ گروه ۱۲ نفره آزمایش و کنترل گزینش شدند که گروه آزمایش، 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشتند. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده از مقایسه پسآزمون اضطراب امتحان در دو گروه با کنترل کردن اثر پیشآزمون حاکی از این است که پس از شرکت در جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، نمرات اضطراب امتحان دانشآموزانی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به دانشآموزانی که در گروه گواه جایگزین شده بودند، کاهش معناداری داشته است نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان میشود. به عبارت دیگر دانشآموزان با شرکت در جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتوانند بر اضطراب امتحان خود فائق بیایند.